اخبار

اخبار

اخبار

اخبار

فیلترینگ توییتر در ترکیه


درپی حمله انتحاری چند روز گذشته به شهرک "سوروچ" مسئولان ترکیه سایت توییتر را فیلتر کردند.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "القدس العربی"؛ در پی انفجار انتحاری چند روز گذشته در شهرک "سوروچ" ترکیه و به منظور جلوگیری از انتشار تصاویر آن، مسئولان ترکیه سایت توییتر را فیلتر کردند.

این تصمیم بنابر درخواست دادگاهی در "سوروچ" اتخاذ شده است.

گزارش‌ها از تلاش مقامات ترکیه برای ممانعت از شکل‌گیری راهپیمایی‌های مردمی در اعتراض به ناکامی دولت این کشور در جلوگیری از وقوع این حادثه حکایت دارند.

حضور برترین های کنکور در برنامه «امشب»

نفرات برتر کنکور سراسری دانشگاه ها مهمان برنامه «امشب» شدند.
به گزارش حوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه یک، برنامه گفتگو محور «امشب» با اجرای علی ضیا باموضوع کنکور به روی آنتن می رود. در این برنامه قرار است نفرات برتر کنکور سراسری سال 1394 به همراه خانواده در برنامه «امشب» حاضر شوند.

برنامه «امشب» همچنین مثل برنامه قبلی، مهمانانی از مجموعه تلویزیونی «پایتخت 4» را خواهد داشت. نسرین نصرتی ایفاگر نقش فهیمه معمولی یکی از این بازیگران است که با حضور در برنامه درباره این سریال و مشکلات و سختی هایی که در مسیر ساخت آن طی کردند گفتگو می کند.

برنامه «امشب» به تهیه کنندگی محمدرضا ماندگاران کاری از گروه اجتماعی شبکه یک است که ساعت 23 از این شبکه پخش می شود.


رضایت بالای مردمی از «ماه عسل» و «پایتخت»

روابط عمومی رسانه ملی میزان رضایت مردمی از برنامه های صدا و سیما را در رمضان امسال سنجیده تا نتایج آن در آینده راه گشای برنامه سازان و متولیان تولید باشد.
به گزارش حوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی در این گزارش که اساس آن نظرسنجی واحد ارتباط با مخاطبان (162) است، درصد زیادی از تماس گیرندگان با این واحد چه از تهران و چه از شهرستان های مختلف، علاوه بر رضایت از سریال ها و ویژه برنامه های رمضان در شبکه های سیما ،پیشنهادات خوبی برای تولید بهتر برنامه ها و تنظیم جدول پخش این برنامه ها داده اند.

آنچه که مردم نسبت به ویژه برنامه های رمضانی رسانه ملی اعلام کرده اند.

صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران هرسال در ماه مبارک رمضان با هدف تقویت مولفه های مربوط به دین، امید، اخلاق، آگاهی و نشاط در جامعه، اقدام به تولید و پخش ویژه برنامه های متعددی در شبکه های مختلف می کند.

این برنامه ها اغلب مخاطبان زیاد و دیدگاه های مختلفی را به خود اختصاص می‌دهند. رسانه ملی با بهره گیری از شیوه های مختلف درخصوص دریافت نظرات مردمی نسبت به برنامه ها اقدام می کند. یکی از راه های دریافت نظرات مردمی نسبت به ویژه برنامه ها واحد امور مخاطبان روابط عمومی صداوسیما است که کارکنان این واحد از طریق تلفن 162 برای تهرانی‌ها و تلفن 2781 برای شهرستانی ها و در دو شیفت صبح و عصر، پاسخگوی تماس‌های مردمی هستند و روزانه بیش از 2000 تماس تلفنی را دریافت می کنند. آمارهای ثبت شده در سیستم تلفنی امور مخاطبان روابط عمومی صداوسیما نشانگر آن است که در ماه مبارک رمضان امسال، تعداد 80901 نفر با این واحد تماس گرفته‌اند که از این تعداد حدود 71 درصد آن ها نسبت به ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان اظهار نظر کرده اند و مابقی نیز در ارتباط با دیگر برنامه ها و موضوعاتی مختلف نظرات خود را بیان داشته‌اند. از این میان 75/5 درصد کسانی که نسبت به برنامه‌های ماه مبارک رمضان اظهارنظر کرده‌اند، رضایت خود را از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان صداوسیما (اعم از برنامه های ترکیبی و نمایشی) اعلام کرده اند. عمده دلایل رضایت تماس گیرندگان نسبت به برنامه‌های رمضان، پرداختن به مضامین اجتماعی- اخلاقی و دینی در ساختارهای نمایشی و ترکیبی بوده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی رسانه ملی بیشترین تماس های مردمی در ارتباط با ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان، به سریال ها و برنامه های ویژه افطار شبکه‌ها اختصاص داشته است.

از بین برنامه های ترکیبی ویژه افطار "ماه عسل" و"ماه سپید" از شبکه سوم سیما، "جشن رمضان" و "عقیق" از شبکه پنج سیما، بیشترین تماس ها را به خود اختصاص داده اند. در مجموع حدود 72 درصد تماس گیرندگان از تماشای برنامه های مذکور احساس رضایت داشته اند، که در این میان برنامه "ماه عسل"، علیرغم انتقادهایی که نسبت به دو قسمت برنامه شده بود، بیشترین میزان رضایت یعنی حدود 77 درصد را به خود اختصاص داده بود و برنامه جشن رمضان نیز69 درصد تماس گیرندگان نسبت به آن برنامه اظهار رضایت داشته‌اند. از عمده ترین دلایل رضایت تماس گیرندگان نسبت به برنامه ماه عسل می توان به مواردی نظیر پرداختن به موضوعات اجتماعی و سوژه‌های جذاب، آموزنده بودن مطالب، ارائه ایده‌های نو، بیان داستان‌های واقعی و تاثیرگذار، انتخاب میهمانانی از متن جامعه، اجرای مسلط و صمیمی مجری، به چالش کشاندن مخاطب نسبت به موضوع، اجرای طرح محسنین و جریان سازی در مورد کودکان کم‌توان مالی و نیازمند محبت، و... اشاره کرد.

تماس‌های مردمی نشان می دهد که اجرای طرح محسنین در "ماه عسل" به خوبی توانسته است این برنامه را به رسانه ای مستقل تبدیل کند. سامان گرفتن 270 هزار کودک به واسطه زمینه سازی های حرفه ای آن و نمایش جنبه های عینی از خیرین، باعث شد که مخاطبان برنامه به گفته خودشان نگاه عمیق تری به زندگی روزمره خود داشته باشند. در نظرسنجی پیامکی برنامه نیز حدود سه میلیون نفر نظر خود را نسبت به برنامه اعلام کرده بودند، که حاکی از رضایت مخاطبان نسبت به "ماه عسل" است.

اگرچه از نگاه برخی از تماس گیرندگان با امور مخاطبان، "ماه عسل" تا حدودی موضوعات غمگینی انتخاب کرده بود، ولی کارکرد کلی آن در مدت زمان پخش، نشان از امیدآفرینی و توجه به موضوع کارآفرینی در جامعه بوده است و اینکه بخش زیادی از مخاطبان به زندگی و تلاش امیدوار شده اند. "جشن رمضان" از دیگر ویژه برنامه های مورد توجه تماس گیرندگان بوده که آنها نسبت به خلاقیت در سوژه‌یابی، بازنمایی الگوی معنوی، انسان‌دوستی، خیرخواهی و انفاق اجتماعی ابراز قدردانی کردند.

همچنین تماس‌گیرندگان درخواست مداومت بر حمایت از ضعفا و تآکید بر حفظ آبروی آن ها را داشتند. نحوه برقراری ارتباط با نیازمندان و کمک‌رسانی به آن‌ها نیز از دیگر محورهای درخواست‌ها بود. همچنین همپوشانی ساعت پخش این برنامه با سریال پایتخت 4 و دردسرهای عظیم، انتقادهایی را نسبت به زمان پخش برنامه بوجود آورده بود.

حضور فعال هنرمندان و فرهیختگان در این برنامه در جلب نظر مخاطبان تاثیر بسزایی داشته است. به نظر می رسد برنامه هایی نظیر"ماه عسل" ، "جشن رمضان" با ماهیت گفت و گو محوری به خصوص در زمینه معلولین و کم توان ها توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و موجب ارتقای سطح امید به زندگی و نشاط در میان مردم شود. برنامه ماه سپید از دیگر برنامه‌هایی بوده که توجه برخی‌ها را به خود جلب کرده بود، میزان رضایت از این برنامه در میان کسانی که تماس گرفته بودند و برنامه را پیگیر بودند، بیش از 60% بوده است. گفتگوها و اجراهای موسیقی از جذابیت‌های برنامه اعلام شده بود. تماس‌گیرندگان در خصوص دیگر برنامه‌های مذهبی شبکه‌های سیما نظیر"نوسفران"، "شب‌های قدر"، "مداحی‌ها"، "کوی محبت"،" نیاز"، "ماه خدا"، ارائه نظر کرده‌اند، بیشتر نظرات مردمی درخصوص این برنامه‌ها به درخواست‌های آن‌ها اختصاص داشته است، پخش مجدد سرود و مداحی و یا اینکه مراسم لیالی قدر را از فلان مسجد پخش کنید و... برنامه "خندوانه" شبکه نسیم یکی دیگر از برنامه های پربیننده در ماه مبارک رمضان بوده است.

اجرای خوب برنامه و موضوعات طنز آن از محورهای اصلی توجه و رضایت مخاطبان را شامل می‌شود. برنامه ای که نشان داد حتی در ماه مبارک رمضان نیز می تواند جایگاه خود را متناسب با این ایام در بین مخاطبان پیدا کند. از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان که از شبکه های سیما پخش شدند، برنامه "عقیق"بود که داستان زندگی افرادی که در جستجوی حقیقت، مجذوب معارف اسلامی شدند و به دین اسلام گرویدند، می‌پرداخت. اجرای خوب مجری، موضوع عالی و تاثیرگذار برنامه و دکور زیبا از جمله موارد مورد نظر مخاطبان بود.

"ویژه برنامه های سحر"، "جمع خوانی قرآن کریم" و "تلاوت قرآن" از شبکه های مختلف، باقی تماس‌های مردمی را به خود اختصاص داده اند که اغلب شامل درخواست های مختلف برای بهترشدن برنامه ها بود.

نکته مهمی که در برخی تماس ها به آن اذعان شده بود، اینکه پخش برنامه جمع خوانی قرآن از سیما، توانسته نهضت جمع خوانی قرآن را در مساجد کشور پدید آورد. برخی از نظرات تماس گیرندگان نسبت به پخش برنامه های قرآن خوانی سیما، نشان از پی گیری و همراهی آن ها با پخش تلاوت ها بود، به گونه ای که برخی درخواست داشتند تا فونت ترجمه های قرآن به گونه ای باشد که به‌ راحتی قابل خواندن باشند و نیز درخواست پخش جزء به جزء قرآن کریم را در ساعات مختلف از شبکه های مختلف داشتند.

اجرای برنامه سحر شبکه اول سیما توسط آقای سلطانی و مباحثی که به صورت تلفنی با میهمانان مطرح می شد و نیز اجرای اذان در سکوی نفتی در برنامه سحر از مواردی بود که برخی از روزه داران را وامی داشت تا در سحر با امور مخاطبان تماس بگیرند و دیدگاه خود را مطرح کنند. پخش زنده مراسم حرم حضرت امیرالمومنین علی (ع) از شبکه سه سیما نیز از مواردی بود که توجه علاقه مندان به برنامه های سحر سیما را به خود جلب کرده بود. از دیگر برنامه هایی که برخی توجه ها را به خود واداشت، پخش موسیقی و سرود زنده در ویژه برنامه های بعد از افطار بود که از شبکه های سیما پخش می شد، برنامه هایی نظیر "ماه سپید"، "جشن رمضان" که با اجرای موسیقی به گفته برخی از تماس گیرندگان، نشاط را به روزه داران و مخاطبان برنامه ارزانی می داشت.

هر چند که پخش برخی از موسیقی ها انتقادهایی را نیز به همراه داشت، اما به دلیل نحوه اجرا، بدیع بودن و تصویربرداری مناسب، توجه و رضایت برخی تماس گیرندگان که در ارتباط با این برنامه ها اظهارنظر می‌کردند، را به همراه داشته است.

از میان سریال های ویژه رمضان، "پایتخت 4" از شبکه اول سیما موضوع اول تماس گیرندگان بوده است. تشکر از سریال "پایتخت" از منظر نشاط بخشی، آموزش غیرمستقیم نکات اخلاقی، ایجاد روحیه همکاری میان اعضای خانواده، توجه به روابط بین زن و مرد، توجه همزمان به وظایف همسری و مادری شخصیت هما در کنار فعالیت های اجتماعی، بازی خوب بازیگران، نمایش زندگی‌های ساده و بی‌آلایش، کارگردانی خوب و ... از مهم ترین نظرات ارائه شده در خصوص این سریال بود.

سریال پایتخت 4 همانطور که تحقیقات مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نشان داده است (82 درصد نسبت به آن رضایت داشته‌اند). بیشترین میزان بیننده و رضایت را در تماس‌های مردمی به خود اختصاص داده است. تماس های مردمی نشان می دهد این سریال توانسته رضایت حدود 78 درصد آن‌ها را بدست آورد.

در مورد دیگر سریال ها، آمارها نشان می‌دهد که سریال "دردسرهای عظیم" و "گاهی به پشت سر نگاه کن" در رتبه‌های بعدی هستند. سریال دردسرهای عظیم با حدود 64 درصد توانسته رضایت مخاطبان را به خود اختصاص دهد. محتوای آموزنده، نمایش اختلاف طبقاتی، طنز اجتماعی و ... از موارد مورد تأکید مخاطبان بوده است. تماس‌های مردمی نسبت به مجموعه "گاهی به پشت سر نگاه کن" نیز بیشتر مشتمل بر تقدیر و تشکر بود. ژانر سریال (پلیسی)، ساختار جذاب، فیلنامه قوی، بازی‌های خوب و هشدارهای پلیسی از نکات برجسته مطرح شده در نظرات مردمی بود. مهم ترین انتقادها به طور کلی در ماه مبارک رمضان به تداخل و همپوشانی برخی برنامه های پرمخاطب نظیر خندوانه، ماه عسل، گل و بلبل و مسابقات والیبال با یکدیگر بوده است.

همچنین از بین مجموع تماس گیرندگان حدود 10 درصد آن ها نسبت به برنامه های رادیویی ماه مبارک رمضان اظهار نظر کرده‌اند که از این بین، برنامه های لحظه افطار و مناجات بیشترین قدردانی ها را به همراه داشته است.

پخش تلاوت قاریان منتخب مردم از سوی شبکه قرآن نیز از جمله برنامه هایی بوده که درصدی از رضایت تماس گیرندگان را به همراه داشته است.

پخش زنده مراسم شب های لیالی قدر نیز از شبکه های سیما و شبکه های رادیویی از دیگر ویژه برنامه های صداوسیما بوده که رضایت افرادی که مراسم احیاء را در منازل خود برگزار می‌کردند، به همراه داشته است.

در پایان این گزارش توصیفی یادآورد می شود که اطلاع از کم و کیف نظرات مخاطبان برنامه های رادیویی و تلویزیونی ماه مبارک رمضان همیشه از موضوعاتی بوده که روابط عمومی صداوسیما به شکل ویژه نسبت به آن اقدام می کند تا پس از تجزیه و تحلیل در اختیار مدیران و برنامه سازان قرار دهد.

آنچه که در این گزارش ارائه شد، بررسی توصیفی و اجمالی از نظرات تماس گیرندگان نسبت به برخی از برنامه های رادیویی و تلویزیونی ماه رمضان بود که گزارش کامل آن در روزهای آینده در اختیار مدیران و برنامه سازان قرار می گیرد و امیدواریم که نتایج مهم آن را نیز در اختیار رسانه ها قرار دهیم تا با انتشار آن، هم مردم را نسبت به چگونگی انعکاس نظراتشان آگاه کرده باشیم و هم اینکه از مردم بخواهیم بیشتر با امور مخاطبان روابط ‌عمومی صدا و سیما تماس بگیرند.



اندر حکایت جوانی که، جوانی کرد

یادداشت/
رامبد جوان و جناب خان با همگان شوخی می کنند و این بار باشگاه خبرنگاران جوان با رامبد جان...
اندر حکایت جوانی که خواست جوانی کندحوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان - آورده‌اند که روزی از روزگاران جمعی از صاحبدلان را این فکرت در افتاد که چه نشسته‌اید که خنده مردمانمان کیمیاست و حال آنکه تبسم از لبانشان جدا، لاجرم شور کردند و در این معنا غور که چه کنیم تا بر لب‌ها گل خنده بشکفانیم و از افسردگی ایشان را وارهانیم.

به غایت جدی شدند که خلق افسرده‌اند و در نهایت بر آن که پیوندی میان کائنات و ناطق موجودات حاصل کنند بلکه مشکلات غمزدگی خلق را چاره کنند و ریسمان میان ایشان و خندیدن را پاره. الغرض رامبد نامی پای پیش نهاد و بر تشویش‌ها پایان داد و حاصل آنکه معجونی پدید آورد خندوانه نام که نه معلوم لغت دانان بود و نه مفهوم آنان که فرهنگستان بنا نموده بودند و دغدغه‌دار پاسداری زبان و ادب پارسی بودند.

 الغرض خندوانه بر آنتن نشست و صاحب خندوانه بار خود ببست. اعاظم خلق هر یک از دیگری سبقت می‌جستند که به هیبت افراد شاد در آیند و بر فتح قلوب خلق نایل آیند.

خندوانه به پیش میراند و عجبا که همگان را برابر تلویزیون ساعتی ششدانگ می‌نشاند. رفت و رفت تا کفگیر سوژه با ته دیگ سایش کرد و او را خواهش که بگذارید تغییری دهیم که تعمیر طراز خندوانه‌ی خلق لازم است. لختی آسود و اندیشه نمود که مردمان را چه خوشتر آید و فرحشان را چه افزاید که به صرافت دریافت ناگفته‌ها را باید و ناخوانده‌ها را شاید که از زبان عروسک گفت و رگ خواب مردمان را بر این نمط جست.

جناب خان نامی را بر ویترین دکان افزود که بندری می‌خواند و خلاف ادب را بعضاً مدیریت شده بر زبان میراند. از جمله هم اور است که هرگاه از شدت خنده بی مورد کلافه میشد، ناگفته‌اش را اینچنین خلاصه می‌ نمود که هه هه و.... باقی کلام را می‌خورد و البته بدین شیوه دلها می‌برد.

شبی از شب‌ها و در میانه خنده‌های بی منتها میهمانی ویژه آمد مر میزبان را. گوینده‌ای از خبر بر خوان خندوانه میهمان کردند که هندوانه میل کند تا خلق او را سیل کند. خبر دستش دادند و البته امانش ندادند که لختی تأمل کند تا چه می‌خواند و اسب کدام طناز را میراند. منبع آورد از باشگاه لبو فروشان جوان و ... . مر باشگاهیان خبرنگار جوان را این سوال که این طنازی است یا شعبده بازی که خلق را بخندانی و ندانی که چه بر زبان میرانی.

 القصه باشگاهیان از این سخن رنجور شدند و در این اندیشه که صفحاتی قطور بنگارند در پاسخ این شوخی خنک و مطایبه تنگ ،که بزرگی به نصیحت گفتشان دل بد مدارید و خلق تنگ ندارید که قیاس به نفس کرده و انصاف را حبس قفس . جوان است و جوانی کرده هر چند ضمیرتان را فشرد و روحتان را فسرده است و جوانان باشگاه بر این گفته پیر تمکین کردند اگر چه رضایتشان از آن جوان شیرین بیان هیچ گاه تامین نشد.

رامبد جوان و جناب خان با همگان شوخی می کنند و این بار باشگاه خبرنگاران جوان با رامبد جان...

حرمت‌گذاری به علی حاتمی با تغییر نام شهرک غزالی/ تاریخ را با کمبودها تلف نکنید


امر‌الله احمد‌جو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
پرداختن به گذشته هم ضروری و هم جذاب است، ‌به شرط آنکه بر اثر کمبود‌ها در اجرا تلف نشود
امر‌الله احمد‌جو کارگردان سریالهای تاریخی در خصوص مسائل مختلف در رابطه با ساخت کارهای تاریخی و فاصله زمانی بین آنها با خبرنگار حوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من فکر نمی‌کنم که براساس ساخت کارهای تاریخی و فاصله زمانی بین آنها برنامه‌ریزی شود. گاهی اوقات تماشاچی کار تاریخی را پسندیده و گاهی نیز به این شکل نیست. برای تدارک یک کار تاریخی عوامل گوناگونی چون سازنده، نویسنده، موضوع مناسب و از همه مهمتر یکسری تدارکات سخت لازم است.

وی ادامه داد:در کل برای ساخت کارهای تاریخی همه چیز باید مهیا باشد، ‌برخی از عوامل موجود ممکن است در ساخت اثر تاریخی، کارایی داشته، مانند بناهای باستانی و برخی دیگر نه، که در آن صورت باید ساخته شوند. به طور مثال سریال «سربداران» بیشتر کار در شهرک غزالی تهیه شد. بنابراین این عوامل و بسیاری موارد دیگر در فاصله افتادن بین ساخت مجموعه‌های تاریخی، تأثیر بسزایی خواهند داشت.

احمد‌جو افزود:در کار تاریخی خروجی نهایی کار طولانی‌تر از کار روز است.سوارکاری بازیگران، دیالوگ گفتن، لباس، ‌گریم و خیلی مسائل ریز دیگر مانند هزینه‌ها از نمونه مشکلات این نوع کارها هستند.

کارگردان سریال «روزی روزگاری» بیان کرد:دایره فرهنگ وسعت بی‌نهایتی دارد و گذشته را در بر می‌گیرد. پرداختن به گذشته و ساختن فیلم و سریال درباره آن، شاید و فقط به شکل تاریخی باشد. مانند کارهای خود من که خیلی به تاریخ نمی‌پردازند بلکه در تاریخ نا‌معینی قصه خود را روایت می‌کنند. فرهنگ در یک دایره بزرگ قرار گرفته که حتی می‌تواند با آینده نیز در رابطه باشد.پرداختن به گذشته هم ضروری و هم جذاب است به شرط آنکه بر اثر کمبود‌ها در اجرا، تلف نشود.

وی در مورد تفاوت بین فیلم سینمایی تاریخی و سریالهای تلویزیونی عنوان کرد: تفاوتی ندارد. در شرایط حاضر و به منظور نشر فرهنگ، تلویزیون فراگیر بوده و اولویت پیدا می‌کند. آنچه برای کار داستانی یا مجموعه تلویزیونی،‌ نمایش، نمایش رادیویی و... مهم است، تأکید بر هویت قومی و ملی گذشته تاریخی ماست. در واقع این موضوع، جان‌مایه هر کار تاریخی است. در کارهای تاریخی و سبکی که در آنها وجود دارد، ‌کمتر می‌توان بحث آموزشی را مدنظر قرار داد. جای درس تاریخ در کلاس و نیازمند کار آموزشی است. اینگونه کارها تکیه بر زمان داشته و در حال حاضر می‌بینم که خیلی چیزها بر اساس زمان از دست رفته است.

احمد‌جو در خصوص نگهداری ابزار و ساخت آرشیو گفت:باید بررسی کرد که کدام مؤسسه و شهرک سینمایی، چه وسایلی را اختیار دارد و البته باید توجه داشت که نگهداری از این وسایل نیز بسیار سخت است. نگهداری از وسایل منحصر به ایجاد یک آرشیو نمی‌شود.در پروژه‌های مختلف دقت لازم برای دقت در نگهداری، برگرداندن به موقع و حفظ وسایل، اشیاء، مانند لباسها، شکستنی‌ها به شکل جدی صورت نگرفته و این مقوله نیازمند این است تا بدست افراد علاقه‌مند و توانا نسبت به این کار سازماندهی شده و شکل‌ بگیرد.

وی افزود: در اینجا از فردی  به نام آقای نعمتی نام می‌برم که در سریال «روزی روزگاری» برای نگهداری، تحویل دادن و تحویل گرفتن وسایل، بسیار تلاش کرده و مانند تمام همشهریان شمالی‌اش با جدیت تمام کار خود را دنبال می‌کرد. اگر در تمام پروژه‌ها چنین افرادی شناسایی شده و با مدیریت مناسب کار را پیگیری نمایند، تمام ابزار و وسایل موجود سر و سامان گرفته و کار برای عوامل سازنده حتی در دیگر کارها نیز تسهیل می‌گردد و همچنین هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.

کارگردان سریال «تفنگ سرپر» در مورد ساخت شهرکهای سینمایی و حفظ آنها اظهار داشت: آشنایی زیادی با این شهرکها نداشته و بیشتر آشنایی من با آنها به شکل گذری بوده است. مسئله نگهداری از شهرکها از زمان ساخت آغاز می‌شود. هنگامی که ساخت دکورها شروع می‌شوند بهتر است از متریالهایی که بسیار ارزان و آسیب‌پذیرند استفاده نشده،‌ چراکه ماندگاری دکورها برای مدت طولانی می‌تواند برای استفاده در کارهای دیگر مفید بوده و برای چندین سال ماندگاری خود را حفظ نمایند.

وی ادامه داد:اگر در ساخت دکورها، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مشاهده درست در نظر گرفته شود بسیار کمک‌کننده خواهد بود. مشاهده موردی است که توجه خاصی به آن نمی‌شود. در بسیاری از موارد ممکن است به سراغ کسی برویم که همت و علاقه قابل توجهی برای کار خود از خود بروز می‌دهد، بنابراین بهتر است با مشاهده و تصمیم‌گیری درست از این اشخاص استفاده نماییم. البته جمع‌آوری این آدم‌ها سخت بوده،‌اما با تحقیق و بررسی، این کار را آسان می‌کنیم.

کارگردان سریال «پشت کوه‌های بلند» در رابطه با دخیل کردن خلاقیت و بیان واقعیت در کارهای تاریخی گفت:ما دارای دو نوع واقعیت هستیم: 1- در دنیای بیرون و در دنیای ذهنی واقعی 2- در درون موضوع (بحث باور‌پذیری). مواجه شدن با این موضوع خاص به توان فیلمساز و فیلمنامه‌نویس بستگی دارد. میزان القای باور‌پذیر بودن یک موضوع در کارها حتی در کارهای مستند به شیوه و شکلی که برای معرفی انتخاب می‌شوند، بستگی دارد. اگر بحث معرفی درست نباشد این ذهنیت برای مخاطب تداعی می‌شود که کل این کار یک کلک است. بنابراین باور‌پذیر بودن یک اثر رابطه‌ی مستقیمی با قدرت خلاقیت دارد. خلاقیت همان روح و جان بوده که همه چیز در تسلط و سایه آن شکل گرفته، از جمله واقع‌گرایی،‌ ذوق و سلیقه و باور‌پذیری. در کل اصل و اساس کار هنری خلاقیت و خروجی آن زیبایی و خلق یک اثر زیباست که در درون آن آموزش و تأکید برای مخاطب هم گنجانده شده است.

وی در خصوص نامگذاری شهرک غزالی بنام علی حاتمی گفت: حوزه فیلمسازی ما مانند هالیوود و بالیوود آنقدر پرجمعیت و وسیع نیست، تعداد زیادی از پیشکسوتان ما فوت کرده و لازم و درست است که به هر شکل ممکن ما حرمت افراد باقی مانده را نگه داریم. حاتمی کسی بود که در یک ژانر با علاقه و زحمت بسیار زیادی فعالیت کرده و مسئله مدنظر وی اعتبار و کار نبوده، بلکه او با عشق کار کرده و در واقع عشق، رهبر اصلی او، حین کار کردن بوده است. افراد زیادی همچون مرحوم شکیبایی، ‌محمد‌علی کشاورز و جمشید مشایخی و... لایق و مستحق هرگونه حرمت‌گذاری بوده و خواهند بود.

وی در پایان بیان کرد:امیدوارم شما خبرنگاران همیشه موفق باشید. شما همچون بال سینما و تلویزیون بوده و در حاشیه زحمت می‌کشید. سینما به شما خبرنگاران نیازمند بوده و آرزو دارم تا علاقه شما به این کار روز به روز تشدید شود.